נתניהו: "לא נרתע מההסתה שמשתוללת נגדנו"

איתי גדסי 2 Comment on נתניהו: "לא נרתע מההסתה שמשתוללת נגדנו"

ראש הממשלה נתניהו בישיבת הסיעה: "קיבלנו מנדט ברור מהציבור כדי לבצע את מה שהבטחנו בבחירות – וכך נעשה. אנחנו לא נרתעים אל מול ההסתה שמשתוללת נגדנו". לפיד: "זו לא רפורמה משפטית. זה שינוי משטר קיצוני"

צילום: Yonatan Sindel/FLASH90
21:04
29.04.24
קובי פינקלר No Comments on עידו אביב וקאלקידן מהרי הי"ד נפלו בעזה; "השארת לבבות מרוסקים"

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

וידאו: ערוץ הכנסת

ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשא דברים היום (ראשון) בפתח ישיבת סיעת הליכוד: "בשבוע האחרון התחלנו בביצוע המדיניות אותה הבטחנו לציבור- ולשמה נבחרנו. אנחנו לא ממתינים. ואני חושב שכבר מרגישים זאת היטב, הקמנו ממשלה אחרת, עם מדיניות אחרת, ויש לנו כוונה להתנהל אחרת- בכלכלה, ביחסי החוץ בביטחון, בבלימת איראן, בתחבורה, בתחום המשפטי, בחינוך – בכל תחום".

"קיבלנו מנדט ברור מהציבור כדי לבצע את מה שהבטחנו בבחירות – וכך נעשה", הוסיף. "זאת מהות הדמוקרטיה – זה מימוש רצון הבוחר. אנחנו לא נבהלים מהקמפיין התקשורתי החד-צדדי נגדנו, ואנחנו לא נרתעים אל מול ההסתה שמשתוללת נגדנו".

"אנחנו מגנים בתקיפות את החרפה שבשתיקת האופוזיציה ומערכת אכיפת החוק- אל מול מפגן השנאה שמציג את שר המשפטים כקצין ss, ומשווה את ממשלת ישראל לרייך ה-3. עומדים מאחורינו למעלה מ- 2 מיליון אזרחים ו-64 מנדטים, בשליחותם אנו פועלים".

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט למנות את חברת הכנסת גלית דיסטל לשרת ההסברה ואת חברת הכנסת מאי גולן לשרה במשרד ראש הממשלה.

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד תקף היום בפתח ישיבת הסיעה את התכנית של השר לוין: "זו לא רפורמה משפטית. זה שינוי משטר קיצוני, זה ביטול של מגילת העצמאות, זה ינתק את ישראל ממשפחת המדינות הליברליות. זה לא תיקון הדמוקרטיה, זה חיסול הדמוקרטיה.

video
play-sharp-fill
"מדינה שבה לממשלה מותר הכל, היא לא דמוקרטיה. מדינה שמבטלת בוקר אחד את כל האיזונים והבלמים שיש על השלטון, היא לא דמוקרטיה.

"פוליטיקאים ימנו שופטים כנועים שיעשו מה שאומרים להם. השופטים יהיו שפוטים של הממשלה. כל שופט שיסכים להתבזות בכך שזה תהליך המינוי שלו, הוא מראש משרת השלטון".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר: "נתניהו לא רוצה מערכת משפט מאוזנת – הוא רוצה אותה במצב מאוזן. הוא ושותפיו החליטו להשמיד את האיזונים, לשרוף את הבלמים, ולסחוט את דוושת הגז בדהרה לעבר התהום – הגיע הזמן לצאת להפגין ולהרעיד את המדינה.

גנץ פנה למצביעי הליכוד ואמר: "רובכם לא הצבעתם למען הפיכה משטרית. אני קורא לכם לצאת ולהיאבק למען מה שאתם מאמינים בו".

יו״ר הציונות הדתית ושר האוצר ח״כ בצלאל סמוטריץ׳ אמר בישיבת הסיעה: "אני רוצה לפתוח בגיבוי וחיזוק לידידי שר המשפטים יריב לוין. שר המשפטים לוין הוא האיש הנכון במקום הנכון להביל את הרפורמה במערכת המשפט.

"יחד עם יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט חבר הכנסת שמחה רוטמן שעסוק כולו בשנים האחרונות בתיקון הפגמים של המערכת המשפט הישראלית. שמחה ויריב, אתם נותנים תקווה למיליוני ישראלים שהממלכתיות היא נר לרגליהם ושהמדינה היהודית והדמוקרטית בנפשם שאפשר לתקן ולהשיב את הדמוקרטיה הישראלית ואת האמון במערכת המשפט למקומה החשוב והראוי.

"כבר במערכת הבחירות זיהינו את הדרישה הציבורית לתיקון והצגנו את תוכנית חוק וצדק לציבור. גם חבריי בליכוד ובמפלגות החרדיות שמו את התיקון הנצרך הזה על השולחן לפני הבחירות והעם אמר את דברו. קיום הבטחות בחירות אינם פריווילגיה או זכות, אלא חובה דמוקרטית ומוסרית שלנו לציבור.

"בימים האחרונים, אנחנו עדים למתקפה פרועה, של אישים שונים נגד השר לוין וזה עצוב כפליים כשמילים קשות ואיומים במלחמת אחים מגיע מהדרגים הרמים ביותר. מאז ומעולם, אז והיום המחנה הלאומי אמר: לא למלחמת אחים. אני מציע לכולם לחדול באחת את השיח המתלהם והמסית.

"תיקון המערכת המשפטית והדמוקרטית, לאחר המהפכה השיפוטית שהובלה על ידי מספר אנשים מצומצם שבחוכמה רבה שכפלו את עצמם, ויצרו מוקד כוח בלתי מוגבל שהשמיט את כוחו של הציבור אינו קץ הדמוקרטיה, הוא מהות הדמוקרטיה. מטרת תוכנית חוק וצדק, מטרת השר לוין ומטרת ח"כ שמחה רוטמן היא אחת – חיזוק הדמוקרטיה הישראלית".



2 תגובות

מיין תגובות
  1. 2

    בס"ד

    חשוב לציין, שגם אחרי תיקוני החקיקה כאמור, לפי קביעת השופט ברק, קיים מכשול שדורש פתרון כפי שיבואר, וכן קיימים מכשולות נוספים בעקבות פסיקות נוספות של שופטים אחרים שבאו אחריו כפי שיבואר.
    מכשול ראשון:
    ראשית, יש לדעת שהרבה קודם המהפכה החוקתית (דהיינו קודם חקיקת חוקי היסוד), כבר בשנות ה – 80 למניינם, יצאו פסקי דין של בג"ץ המבטלים החלטות מנהליות גם אם נתנו מכח החוק, בתואנה של "חוסר סבירות"!
    אחר כך חלה החמרה והידרדרות נוספת כאשר בשנת 1990 למניינם, כתב השופט אהרן ברק, בפסק דינו בבג"ץ לאו"ר (אמנם בדעת מיעוט, כאשר בפועל, החוק שעמד על הפרק נפסל לפי הכרעת הרוב שהצטרף רק מאחר שנפסק שהוא סותר את הסעיף המשוריין בחוק יסוד: הכנסת.), שאין מניעה עקרונית להפעיל ביקורת שיפוטית גם על חוקי הכנסת, וזאת אף ללא הוראה מפורשת בחוק,

    וכך כתב בזה הלשון:
    באופן עקרוני-תורתי, קיימת אפשרות שבית-משפט בחברה דמוקרטית יצהיר על בטלותו של חוקה נוגד עקרונות יסוד של השיטה; גם אם עקרונות יסודות אלה אינם מעוגנים בחוקה נוקשה או בחוק-יסוד משוריין […] נראה לי, כי תפיסת הציבור היא, כי הכרעה כה חשובה ועסוקה צריכה להיעשות – בשלב זה של חיינו הלאומיים – על-ידי העם ונציגיו הנבחרים. (בג"צ מס' 142/89)
    את כל זה כתב ברק מספר שנים קודם שחוקק חוקי יסוד ובלי קשר אליהם כלל!
    אם כן מי ערב שאם יבוטלו או יוגבלו חוקי יסוד, לא יקומו השופטים מרבצם ויאשררו את קביעותו הישנה של ברק, והפעם בדעת רוב??
    כדי למנוע זאת, צריך להחליף את רוב השופטים בשופטים שמרנים וזה תהליך ארוך של שנים שצפוי להיתקל במלחמת עולם! לא ברור איזה פתרון חקיקתי יכול להיות לזה!
    מכשולות נוספים שכבר הוצבו בפועל על ידי שופטי בית משפט העליון בפסקים ממש עדכניים, חלקם תוך התייחסות מפורשת וצופת פני עתיד בנוגע לחוק הגיוס!!! :
    בפסקי דין עדכניים, אחדים משופטי בית המשפט העליון ציינו גם אפשרות עתידית להפעלת ביקורת שיפוטית אף על חוקי היסוד עצמם.
    ראו: דברי מישאל חשין, בפסק דינו בבג"ץ 3267/97: ”כשאני לעצמי, לא אכריע בשאלה – אשר לא נדרשנו להכריע בה – אם אף בכוחו של חוק הכנסת לפטור בני-ישיבה משירות בצבא. יימצאו מי שיאמרו – ולא נפרט – כי אף חוק הכנסת אין די בו. ויהיו מי שיוסיפו ויאמרו, כי גם חוק-יסוד לא יסכון. גם לכוחה של הכנסת הושמו גבולות.”
    וראו דברי השו' ענת ברון, בפסק דינה בבג"ץ 7339/15: ”לא מן הנמנע כי תגיע העת שבה לא יעמוד לה עוד כוחה של הוראת שמירת הדינים לבלום תהליכים חוקתיים, ובפרט את בחינת התאמת דיני המעמד האישי למציאות בת ימינו ולפסיפס החברתי-תרבותי-דתי שממנה היא מורכבת. ביקורת שיפוטית מעין זו כבר הביאה להכרה בנישואים בין זוגות בני אותו מין במדינות רבות ברחבי העולם.”
    ביקורת כזו אכן הופעלה במאי 2018 בדיון בעתירה להכריז על בטלותו של תיקון 44 לחוק יסוד הכנסת, המאפשר לכנסת להחליט על הפסקת חברותו של חבר הכנסת שיש במעשיו משום הסתה לגזענות או תמיכה במאבק מזוין נגד מדינת ישראל, בפסק דינה של הנשיאה אסתר חיות ששקלה ברצינות להפעיל ביקורת שיפוטית לפי העיקרון שהוזכר, דהיינו לבטל סעיפים בחוקי יסוד עצמם!!,
    אלא שבג"ץ הכריע שאין צורך לפסול את התיקון, וממילא אינו נדרש להכריע לגבי סמכותו בעניין.( ראו: בג"ץ 5744/16 עו"ד שחר בן מאיר נ' הכנסת ואחרים, בפסק דין שניתן ב-27.5.2018 למניינם)
    באופן מעשי, החכ"ים החרדים חייבים שיהיה להם את הכלים כדי להבין את המשמעות וההשלכות בכל הליך חקיקתי יסודי הנוגע לחוקי יסוד, ולצורך כך חייבים להכיר את הפסיקה ואת התבטאויות שופטי בית משפט העליון מן העבר וכן בהווה.
    לכאורה הפתרון נמצא בדמות שינוי חוק יסוד השפיטה אשר נחקק בשנות השמונים למניינם!
    למעשה חוק יסוד זה, הוא זה שנתן את האומץ לשופטים לשנות חוקים, כי הם קיבלו הסמכה מכח חוק יסוד!
    בין היתר בחוק יסוד זה נכתב סעיף ובו הבטחת אי תלותם של השופטים: "בענייני שפיטה אין מרות על מי שבידו סמכות שפיטה, זולת מרותו של הדין"
    צריך לשנות סעיף זה לדוגמא אפשר לכתוב: "בענייני שפיטה אין מרות על מי שבידו סמכות שפיטה, זולת מרותו של חוק הנחקק על ידי הרשות המחוקקת"
    זהו נוסח מחוכם, שמתקיל את השופטים ואת עדתם, וכי אתם נגד סמכות החוק? יחד עם זאת, החוצפה והנועזות של השופטים יכולה להביאם לפסול גם חקיקה זו, זה כבר חשש הרבה יותר רחוק אבל לא לגמרי משולל המציאות. אולי חקיקה כזו שבאה לאחר משאל עם תוכל יותר להרתיע.

    1. לא מבין הכי גדול במשפט, אבל נשמע ניתוח מעמיק, השאלה
      אם זה מובא לעיון החברי כנסת, כי בפורם הזה באתר רוב הציבור
      לא בקי בסוגיא המשפטית הפתלתלה הזו, ולא נמצא בעמדת הכרעה בעניין.
      איפה ביבי שיגיב כאן לפני שפותח בריצה עם הרפורמה, אם זה לא יועיל אז מה עשינו?